Váradi Tamás és a német KPM-es Lada! Avagy a forgalmiba bejegyeztetés menete Németországban!



„Ölni tudnánk egy full KPM-es Ladáért” -írtuk nemrég egy Facebook posztunkban, így keresett meg minket Váradi Tamás aki elintézte a procedúrát ráadásul Németországban. Megosztottuk, és ahogy azt sejtettük záporoztak a kérdések, megkértük hát mesélje el a sztorit, hogyan is megy a forgalmiba beiratás német földön!

 

 

Így készült a német full KPM-es Lada! Váradi Tamás írása.

Hol is kezdjem?! Talán azzal, mi és hogyan került be az autòba.

 

Szinte pontosan 1 éve vettem meg az autòt Marcell barátomtól innen kintről, egy rövid Messenger és telefonbeszélgetés segítségével, majd egy héttel később már úton volt hozzám, mivel decemberben jó esetben jön a hó.

Az autòt szinte félkész állapotban kaptam meg, ahogy én szoktam mondani, “az alja kész volt”; kész, röviden “A”-s futòmű, lenyomòs egyeses és a speer volt benne, valamint hosszú váltòkar, tölcsérkormány és 60-as rendszer egy Vajnerral. Télen, ha keveset is de így használtam idekint.

Aztán szépen lassan összevásároltam mindent. Egy otthonlét alkalmával megvettem a 07-es lökösöket, aluhűtőt, Speedline Felniket és egy Funcs féle 1.6-ot ( BMW dugò, gyűrű, kisszelepes bővített HF, 328/328-as tengely, Mechás faragott karbi ), majd idekint megrendeltem két Sparco Pro Adv kagylòt és L-Adaptert, homològ üléstertòkat, Lámpákat, Taposòkat, gyári kipufogò rendszert, fòliát és ahhozz minden egyebet.

Azután Áprilisban jött a munka, az “alja” maradt, a többi ment.

Belehegesztettem a két első “szerelt” taposòt és az üléstartòkat ezen túl hála az égnek nem igényelt karoszszéria munkát. Kifestettem a motorteret stb stb., aztán bele a motor, majd a gyári kipufogò egy Paragi műbizonylatos dobbal. Természetesen ezek után a belsejét is össze kellet rakni, a szőnyegtől a kárpitokig minden új ment bele itt is, aztán le kellett fòliázni, lámpák, lökösök és kész a project…. május végén járunk.

A neheze következett… Ahogyan már azt említették többen, mindenről IS papír kell! 

Itt Németországban van 3 lehetőség és annak is variánsai. A legegyszerűbb az ABE dokumentummal rendelkező alkatrész, amit be sem kell íratni, ha! a dokumentumba szerepel az adott autò típusa. Mondanom sem kell, ladánál ez felejtős. Aztán ott a Gutachten-el rendelkező alkatrész, ami TÜV köteles és szerepelni-e kell a forgalmi, minimum ezzel a Dokumentummal rendelkeznie kell mindennemű alkatrésznek amit utcai autòba szeretnénk beszerelni! Itt különböztetünk meg Entragung-ot és Einzelabnahme-t. Eintragung az akkor lehetséges, ha a Dokumentumban szerepel az autònk és legyen ez bármi, 25€-ért bekerül a forgalmiba. A másik variáciònk pedig ha nem szerepel az autònk ezen Dokumentumba, viszont azáltal, hogy az alkatrész rendelkezik ilyennel, közúti használatra ugye alkalmasnak minősül és a beépítés helyén az autònk dimenzòi megegyeznek, egy,  papírban szereplő autòéval, felülvizsgálat után (szemrevételezés) bejegyzik így is, “sapkátòl függően” 2-400€-ért. (azért ez fáj) 

Amit sokan nem tudnak, bejegyezhető FIA tanusítvánnyal rendelkező alkatrész is, ez ugye általában ülés, ami addig működik, amíg nincs légzsák sem a B-oszlopban sem az ülésben! Ezek hiányában viszont semmi akadálya!

Térjünk vissza az esetemre. Mivel utána jártam, tudtam az elején, hogy import esetén, ún. Vollabnahme-t ( teljes átvételt ) kell csináltatnom egy TÜV állomáson. Ennek a díja 275€ és ha az autòn bàrmi féle átalkítást végeztem és bármennyit, nincs ezen felül jelentkező költségem, mivel az autò ezen formájában van importálva. 

Tehát amit vettem: SCC alu nyomtáv (ezeket itt BÁRMIRE rakhatod ha stimmel az agy és az osztòkör, mivel nem típusra van a Gutachten ezáltal sima keretek között beírják), FIA üléstartòt hegesztettem be (minőségét számlával, szakszerű beszerelését CO minősítésemmel igazoltam. Sparco QRT PRO ADV üléseket és Sparco L-Adaptereket kapott, fontos, beíratás pillanatában homològ kell legyen, sínre kell szerelni, az L-Adapter álltal alkalmas kell legyen az ülés a háttámla döntés funkciójának valamilyen szintű ellátására, valamint ezek az ülések a gyári 3 pontos övekkel nem használhatòk,

így szörnyű mòd vennem kellet bele 4 pontos E betűvel ellátott öveket.

A kipufogò dobròl volt magyar műbizonylat, ezzel sem volt semmi gond. “Kesztyűs kormányt” és kormány agyat, Luisi gyártmányt, lehet kapni TÜV-SÜD-ös dokumentummal, ami által, gyárilag légzsákkal rendelkező autòkba is beszerelhető! ( ezen még a Prüfer is pislogott, viszont egy ilyen hiteles Dokumentum megléte esetén, ők nem kötözködnek, beírják) 

A Felni ami egyenlőre be lett írva, a téli szettem, Ronal Turbo 15-ös szett 1985-ből. Ebben sem szerepel a Lada, de van Tüv Gutachten a felnihez, és megegyeznek a dimenziòi, így beírták azt is. Itt már meg kell említenem, hogy a 15-ös Speedline-okat nem tehetem fel nyáron, mivel itt nem általánosan vannak a bejegyzések, hanem pontos gyártò és típus van beírva. Pl.: nem típustòl eltérő ülés van beírva, hanem: Sparco QRT Pro-ADV Kagylòükések, FIA ……. Homolgizáciòs számmal. Felninél a hozzá tartozò gumi méretet, felni Gyártòja Típusa, szélessége ET száma is szerepel benne. 

Mivel amint làtjátok, felkészültem mindenre és megkértem az első TÜV időpontomat. Akkor aztán kiderült, hogy csak azt gondoltam, hogy én mindenre felkészültem…..

A parkolòig jutottam

Nekik kell egy E szám a kasztnin valahol, vagy valami dokumentum ami alapján ők megcsinálják az import vizsgát. Elkullogtam és egy másik vizsgáztatò hajlandò volt nekem azt a központbòl kikérni, miután elmegyaráztam neki, hogy azt sem tudom igazábòl mire van szükségem.

Amint megkapta a dokumentumot, hívott, egyeztettünk időpontot és megbukott az autò, mivel károsanyag kibocsátásom annyira rossz volt, hogy 2x újraindította a gépet, gondolván nem mér megfelelően.

Valamint észrevette, hogy a tolòkerekessel nincs tolatòlámpám, igaz azt is furcsálta hogy nehezen tud elindulni az autòval ( ugye ahol az egy ott jelen esetben a 2). Hazabattyogtam szépen, Szilárd (asszem már mondhatom) barátom faragott tolatò lámpa kapcsolòt bele és vettem egy EURO4-es U-Kat-ot, lambda nélküli katalizátort, a tízkilòssal csináltunk neki alagutat. 

Aztán kértem egy új időpontot, kaptam, a tolatòlámpa nem, de az károsanyag érték kiégette még mindíg a szemét…..

szòval megint bukta, úgy hogy kezemben a papír, hogy ezen kívül minden átalakítás beírva, műszakin hiba nélkül átment……

Végső esélyként lekerült az Orosz karbi és Lada Niva 1.6-hoz egy angol cég árul, WEBER 32/36 DGV állò karbit, átalakítò szettel, tőcsavarokkal, mindennel. Ezt úgy ahogy meghozta a Postás, mindenféle fúvòkázás nélkül feltettük, lőttünk alapjáratot és kész. Szerencsére tökéletesen működött vele azonnal a motor. 

Ezen felbátorodva új időpont és itt jön a csavar, mindezek összességével az autò tudja nem hogy az EURO1-et hanem az EURO4-et és megkapja így a 4-es zöld szélvédő plakettot, számomre is hihetlen.

euro4 besorolás

Kiállították a TÜV papírt

A kiállított TÜV papírral bebattyogtam a “Hivatalba” (a Jenő úrhoz) és kemény 90€-ért a kezemben volt a Német Forgalmi és törzskönyv, valamint még 50€ ért a frissen nyomott egyedi, Carbon mintás rendszámtáblám (egyedi, 2 perc, Karbon mintás betűk számok, mindez minden költségével 50€).

Minden beírva a forgalmiba, na de mennyi az annyi?

Ami be lett írva: Ronal 15-ös felni, 195/50-es gumi, Sparco ülés, Sparco üléstartò, 4 pontos öv, Luisi agy és kormány, SCC nyomtáv, paragi dob. (itt azzal hogy csavar vagy anya fogja a kereket a kutya se foglalkozik!)

Sokan kérdeztétek az anyagi vonzatát a dolgoknak…. Mivel ha a cső benne lenne, már már HOMOLOG A-s autòròl beszélnénk és az alátétektől az ülésekig minden új az autòban így 15-17 ezer Euro környékén van a sztori. Ebből a papírozás, az import papírozás költségeivel együtt nem volt egészen 600€.

Éni és élni hagyni

Minden elismerésünk Tamásnak, úgy látszik kint továbbra is jobban alkalmazzák az „élni, és élni hagyni” elvet az élet számos területén, hiszen ha utánajárással is de legalább ellehet intézni hogy legális, és használható utcai Ladája és/vagy bármilyen tuning vagy sport autója legyen az embernek. Legalábbis Németországban. Itthon viszont ahogy azt már előttünk is sokan elmondták, amíg ugyanazok a kivénhedt bajszos vén kommunista fószerek ülnek az íróasztalnál akik ezelőtt 30 évvel is, addig nem várható előrelépés ezen a téren. – a szerk.