Miroslav és a Subaru turbós Lada 2105! (Available in English)

Nemrég kaptunk pár képet a facebookon egy bolgár követőnktől Miroslav Minchevtől, aki Lada motoros, Subaru turbós Ladáját mutatta meg nekünk/nektek és mivel szerettetek volna többet is megtudni az autóról, utána jártunk a dolgoknak!

Próbáltuk a legjobb tudásunk szerint lefordítani az angol szakzsargont, bízunk benne hogy a technikai leírások megállják a helyüket, de ha valami nem tiszta akkor itt megtaláljátok az eredeti angol nyelvű válaszokat!

English version available HERE!

Először is mit tudhatunk meg rólad, versenyző, autó építő vagy inkább egy szenvedélyes fanatikus vagy?

A legfontosabb dolog amit rólam tudni kell hogy minden változtatás az autón általam lett megvalósítva. De van már némi tapasztalatom versenyzésben is kisebb bolgár hegyi felfutó versenyeken, valamint pár rally sprinten is részt vettem már. Így ebben az értelemben kicsit mindegyik. Egyébként van egy másik projektem is építettem egy turbós Moszkvics 407-et is!

Mi a jelenlegi helyzet Bulgáriában népszerű autó a Lada, versenyzés céljából?

Igen a Lada még mindig elég népszerű itt. A legtöbbet a rallycross versenyeken lehet látni, de van külön kategóriánk a pálya autó versenyeken is. Természetesen fellelhetőek a Rally és Hegyi felfutó bajnokságokon is, mivel a Lada egy nagyon vonzó autó, ami egyből felkelti a közönség érdeklődését ha meglátják! legyen szó fiatalokról vagy idősebbekről! A legjobb hogy itt Bulgáriában továbbra is vannak emberek akik ezeknek az autóknak a versenyekre való építésével és felkészítésével foglalkoznak.

Akkor beszéljünk végre az autódról. Mit tudhatunk meg a kockáról, milyen számszerű adatai vannak, és miket építettél bele?

Az autó egy 1989-es 2105-ös, egy turbós 2106-os motorral. Mostanáig 180 lóerőt és 260 nm mértünk, Subaru TD04L turbófeltöltővel 1 bár nyomáson.A váltó versenytől függően gyári 4-es vagy 5-ös VAZ 2106-os. 3,9-es vagy 4,1-es áttételű sperrdifivel, ami 80%-ban ValRacing. Ami a futóművet illeti hátul gyári Lada rugók, elöl pedig GAZ24 (Volga, Zsuk) rugók, Kayaba Ultra SR lengéscsillapítók, poliuretán szilentekkel. Elöl Alfa Rómeó 145 284mm-es féktárcsák, hátul Lada Samara BMW e36 féknyereggel. Subaru Legacy főfékhenger Suzuki Vitara vákuum amp-vel. Az autó 16-os kerekekkel van szerelve. A kaszni tavaly rendbe lett rakva és le lett lefestve. Üvegszálas csomagtartó és a motorháztető. Az autó súlya kb 850kg. 

 

Hogyan jött neked ez az ötlet hogy Subaru turbót szerelj a Lada motorra, illetve milyen változtatásokat, módosításokat kellett végre hajtanod hogy kompatibilis legyen?

Nos a Subaru egy nagyon népszerű és tartós turbó. Ráadásul eléggé kompatibilis ezekkel a 1600-2000 ccm 8 szelepes motorokkal. A kompresszió 9.5:1. Dugattyúk, hajtókarok, csapágyak, főtengely eredeti. Könnyített lendkerék, valamint kerámia kuplung. Acél hengerfej tömítés euro 5-ös Lada Nivából. Egyébként Lada 2101 síkolt hengerfej van benne. 2,5mm-es nagyobb szelepszár szimering. A szeleprugók Porsche 964-ből valóak. Vezérműtengely maradt gyári. A maximum fordulatszám 6800, maximum percenkénti fordulatszám (rpm) 5900, forgatónyomaték 3900. Ford EDIS 4 gyújtás, Megasquirt motorvezérléssel. Egyedi saját gyártású szívócső 1600-1800ccm-es motorokhoz. Rozsdamentes acél 70mm-es kipufogó rendszer direkt a motorhoz, és turbóhoz lett gyártva. Ja és persze egy olajhűtő is be lett szerelve.

 
Hát ez már így is elég egyedi, vannak még további módosítások?

Hátul Lada Níva keréktengely van ami 14cm-rel szélesebb mint, valamint a kardántengely is tartósabb az eredetinél. Elöl Stinger Sport márkájú lengőkarok vannak amiket Oroszországból szereztem be. Mindegyik 7cm-el hosszabb így lett 14centivel szélesebb az „autó”.  A Kormány művet egy Golf MK3-ból építettük be. 

Ugye korábban említetted hogy egy új Subaru turbót szerelsz jelenleg az autóra, miért cseréled le és mit vársz az újtól?

Igen a korábbi TD04L-t egy TD05-16G-re cserélem főleg a váltási erő és magasabb forgató nyomaték végett. Azt remélem nagyobb élmény lesz majd vezetni ezután, mivel 4000-es fordulaton nagyon robbanékony volt az autó. Úgy gondolom jobban adja leadja majd a motor a teljesítményt. Továbbá reményeim szerint az új turbóval elérhetem a 220-230 Whp-t és 300-320nm-t!

Az eddigi képeken nem láttam bukócsövet az autóban, persze feltételezem van benne, végül is mi a terv az autóval?

Van benne cső már az elejétől fogva mivel versenyautónak épült már az elejétől. Persze korábban mászkáltam még vele városban is, de amióta ezeket a változásokat eszközöltem azóta már csak a versenypályákon használom.

Biztos vagyok benne hogy te is az a fajta ember vagy aki mindig azon gondolkodik mit lehetne még alakítani, mit lehetne még fejleszteni a gépen! Van már valami új őrült terv a fejedben?

Való igaz, folyamatosan gondolkodom rajta hogyan lehetne még fejleszteni vagy lecserélni az autón. Jelenleg dolgozok egy öt sebességes közvetlen kapcsolású váltón. Azután pedig egy 1800ccm-es motort szeretnék az autóba tenni. De előtte még szeretném a lehető legtöbbet kihozni a jelenlegiből. 

 
Feltételezem követed az oldalunkat, így látod a magyar Ladákat, Ladásokat mi a véleményed róluk?

Rendszeresen nézem az oldalatokat. Azt látom hogy a Lada egy nagyon népszerű versenyautó nálatok, amik minősége nagyon magas szinteken mozog. Továbbá úgy gondolom a legjobb verseny alkatrészek is Magyarországon készülnek az autóhoz. Én is és több kollégám is rendszeresen merítünk inspirációt a magyar Ladákból!  

Van nekünk egy éves találkozónk ami rendszerint minden nyáron megrendezésre kerül, és szoktak fanok jönni Bulgáriából is! Természetesen téged is szívesen várunk, biztos vagyok benne hogy a kilátogatókat érdekelné az autó!

Nagyon szépen köszönöm a meghívást! Hallottam már erről a rendezvényről, vannak barátaim akik voltak már az utóbbi években. Mondták hogy milyen remek a hangulat. Szerettem volna idén menni de a jelenlegi helyzetre való tekintettel nem tudom lesz-e belőle valami. De mindenképp tervbe van véve amint lehet megyünk!

Köszönöm szépen a válaszaidat, és akkor reméljük személyesen is találkozunk majd hamarosan! Addig is további jó munkát az autóval!

Hunyadi