Bevezetés a tizenhatszelepes Lada versenymotorok világába! Beszélgetés Kormos Ádám “hobbi” motorépítővel!

Az “űr” Zsigulik korszakában előbb-utóbb elkerülhetetlenné vált, hogy a motorépítők kiszolgálva a  versenyzők igényeit, olyan megoldásokkal álljanak elő, melyek a Ladákat motorikusan is egy új szintre helyezik. Ezen irányzat egyik képviselője Kormos Ádám, aki a tizenhatszelepes Samara motorok fejlesztésén dolgozik a PSZA Motorsportnál. 

Ugye mint tudjuk a te általad épített motor üzemel most jelenleg a Papp Arni féle Ladában. Így előbb kezdjük kicsit veled, mit tudhatunk meg rólad, mióta foglalkozol motor építéssel? Kitől tanultad a mesterséget? Kik a példaképeid?

A Budapesti Műszaki Egyetemen végeztem autógépész mérnökként lassan tizedik éve. A hétköznapi munkám messze áll ettől a témától, így ez a motorfejlesztés csupán amolyan hobbi számomra, ahol a mérnöki ambícióimat kiélhetem. Az egyetem a diplomamunkám és a TDK dolgozatom konzulenseként Dr. Finiciu Liviu tanár úrtól rengeteget tanultam a belsőégésű motorokról. Világosan megmondta, hogy a gépjármű két dologból áll: a motorból, és az összes többiből. A motorok iránti igazi rajongásom valahol ekkortájt alakulhatott ki. A rengeteg nevéhez fűződő könyv között volt pár Lada témájú is, így megvolt mindig a közös témánk. 2003-ban indult el a fejlesztgetés, amikor megvettem az első autómat, ami egy Lada volt. Az interneten olvasottak szerint a kezdeti kompresszióviszony-növelést kisebb, majd nagyobb vezérműtengely követett. Az egyetemi évek alatt belemélyedtem a benzinbefecskendező rendszerek világába is. Utána fel is került a VFTS-emre a hengerenkénti fojtószelep VEMS motorvezérlővel. Később következett a mai napig tartó tizenhatszelepes Lada motor korszaka.

Hogyan kerültél kapcsolatba az Arnival?

Papp Arnold verseny LadaNehéz a kérdés. Facebook segítséggel annyit sikerült kiderítenem, hogy 6. éve kívánunk boldog születésnapot üzenőfalon. Talán akkor beszéltünk először, mikor megtudta, hogy lecseréltem a Weber karburátorokat befecskendező rendszerre és utána hónapokig fárasztott azzal, hogy adjam el neki. Nekem nem volt szükségem rá, így végül belementem. Az a karburátor pár évig szolgálta az előző motorjait, és úgy tudom, hogy a mai napig a polcon pihen.

Beszéljünk akkor erről a projektről amit megálmodtatok és össze is hoztatok végül. Honnan jött ez az egész Samara motor gondolat?

Amikor még 20 éve Lada Samara autókkal is versenyeztek, akkor szerintem senki sem gondolt arra, hogy ez a hengertömb a klasszik Lada váltóharanggal összecsavarozható, mivel annak a motornak a teljesítménye kevesebb volt az akkori klasszik nyolcszelepes motorokénál. Bár a Lada 2110 típusokban már az 1990-es évek végétől tizenhat szelepes motor dolgozott, az annyira ritka volt nálunk, hogy nem foglalkozott velük senki. Ezzel szemben fokozatosan bukkantak fel Oroszországból, Ukrajnából a turbós és szívó versenymotorok az interneten. Közben hazánkban is készült egy turbós Samara, és úgy döntöttem körülbelül öt éve, hogy belevágok. Előbb elkészült a zöld színű, turbós 2102 Combi, majd az utcaiba szánt első szívó tizenhatszelepes motor, tavaly tavasszal pedig az Arnie autójában található „EVO2” fantázianevű.

Milyen előnyöket tartogat ez a motor, szemben a hagyományos verseny Lada motorokkal?

tizenhatszelepes samara motorLeegyszerűsítve kimondható, hogy szívó belsőégésű motor maximális teljesítményének a mértékét a töltetcsere folyamatban résztvevő keresztmetszetek határolják be. Van egy maximális áramlási sebesség, ami fölé szívó motor esetén nem lehet a benzin-levegő keveréket gyorsítani. A tizenhatszelepes hengerfejnél a szívó- és kipufogócsatorna bővítéssel, illletve a szelepek cseréjével ez akár 8-10%-kal is nagyobb lehet a klasszik nyolcszelepeshez képest. A keresztöblítéses kivitel, a háztető alakú, szimmetrikus égéstér, az egymástól függetlenül állítható vezérműtengelyek mind segítenek abban, hogy ezt a nagyobb teljesítményt el is érjük. A hengertömbben gyárilag került kialakításra dugattyúfenék-olajzó szelep, így azzal sem kell már utólag foglalkozzunk. A 21083 motorkódú (2112 jelölésű) gyárilag 1500ccm lökettérfogatú motor furata 82mm, lökete 71mm. A 84mm furatot elvileg elbírja a hengertömb, így egészen nagy furat/löket arányú motor építhető. Ugyanakkor meg kell jegyezi, hogy a motor maga könnyebb és rövidebb is. Alkatrész kínáltban jóval bőkezűbb a piac a klasszikhoz képest: míg előbbihez például két tucat sport vezérműtengely kapható kereskedelmi forgalomban, addig külföldi gyártók a tizenhatszelepes kivitelhez a több, mint 100 különböző tengelyt gyártanak, melyek ugyanakkor kombinálhatóak is egymással.

 

Milyen kihívásokkal, problémákkal találtátok magatokat szemben a beültetéskor. Hogyan sikerültek a tesztkörök?

A tervezett időponthoz képest körülbelül fél évet késett a tesztkör. Egyrészt a világ sok különböző pontjáról megrendelt alkatrészek borzasztóan lassan értek ide. Másrészt sikerült az első hengerfejet a célhoz közel egy menthetetlen helyen kilyukasztanom. Sajnáltam, de legalább lett egy felszeletelt etalon a polcra. A beépítés viszonylag könnyedén ment, hiszen csak a tűzfalat kellett pár cm-rel hátrébb kalapálni a vízcsonk miatt. A motortartóbakok, a váltóharang rögzítő csavarjai szinte klasszik pozícióban vannak. Az első, februári indításkor mindenki izgatott volt, engem az ájulás kerülgetett. Volt a motorban pár teljesen egyedi megoldás, ami miatt rettentően izgultam. A bejáratás során autópályán írtam egy közelítő programot, a tiltást 7000 percenkénti fordulatra állítottam be. Havassy Péternél a fékpadon később megkapta a végső beállítást, ami azóta is változatlan. A tavalyi Eger Rallye előtt egy tesztnapot mentünk Kiskunlacházán, ahol szembesültünk az első problémával: a gyári kartergáz rendszer nem tudta kellőképp ellátni a feladatát magas fordulatszámon, így azt még verseny előtt meg kellett oldani.

 

Mostanra már van pár verseny mögöttetek. Mint minden új dolgot ezt is gondolom, fejlesztgetitek, alakítgatjátok kicsit minden verseny után, mik a benyomások az eddigiek alapján?

A tavalyi évben közel 700 gyorsasági km futott a motor vegyes eredménnyel: annak ellenére, hogy több alkalommal estünk ki, mint ahányszor végigmentünk egy versenyen, rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk. Az év közepén csapágyas lett a kettes hajtórúd, így egy nagyrevízión esett át a motor. Az egyedileg gyártott főtengely azonnali pótlása lehetetlennek bizonyult, így 1535cmˇ3 lökettérfogattal fejeztük be az évet. Egyedül a gyári alkatrészek okozták az eddigi hibákat: elrepedt szíjtárcsa, hibás olajbetöltő sapka, állandóan meghibásodó generátor. Gyakran párosult a kieséssel némi karosszéria munka is, így sajnos nem volt eddig mód rá, hogy futamok között fejlesszek a motoron. Most kicsit változott a helyzet.

Hol tartunk most, a megbízhatósági, teljesítmény, lóerő és minden más jellemzők tekintetében, mit gondolsz mikorra lesz “kész” a dolog?

A tavaly tavaszi mérés során a maximális teljesítménye 193LE volt 8200 percenkénti fordulat mellett MOL 100 oktánszámú benzinnel. Akkor nagyon örültünk ennek az eredménynek, és megbeszéltük, hogy amíg Arnie meg nem szokja, addig nem változtatunk a motoron. A tavalyi, aktívan szerelős zsúfolt időszakba nem fért bele időben, hogy több konfigurációt is teszteljünk. Az idei évnek egy teljesen új tizenhatszelepes motorral terveztünk nekivágni, de sajnos a vírushelyzet közbeszólt. Az EVO3 motor jóformán csak az összeszerelésre vár, így remélem hamarosan újabb nyomatékgörbével szolgálhatok.

Kormos Ádi Lada motor

Véleményed szerint ez lesz a jövő? Ebbe az irányba fog elmenni a hazai Lada sport?

Láttátok már, hogy tavaly a Baranya Kupán rajthoz állt más Lada versenyző is tizenhatszelepes motorral, illetve hallottam egy idén debütáló motorról is, így úgy tűnik elindult egy folyamat. Az alkatrészek egyedisége miatt egy versenymotor költsége jóval több, mint egy klasszikus nyolcszelepesé. A közepesen “kihegyezett” 160LE teljesítményű nyolcszelepeshez képest a szorzó másfélszeres lehet. Ha valaki úgy érzi, hogy 200LE feletti teljesítményt akar, ez a megoldás. Az említett buktatókon túl van még más probléma is persze, amin szépen végig kell menni, de én bízok benne, hogy egyre többen választják később inkább ezt a motort. Már jól látszik a trend, hogy egyre többen cserélik le az ötvenéves konstrukciót valami modernebbre a szabályok nyújtotta lehetőségeken belül.

Milyen ötleteid vannak még amiket a későbbiekben lehet megvalósítasz vagy szeretnél kipróbálni? Lada motorépítőként látod magad a jövőben?

Számomra ez csak egy hobbi volt. Szépen feltöltöttem a Ladáim fejlesztéseit a Facebook oldalamra képpel, tartalmas leírással. Örültem, ha valaki megnézte. Tavasszal belepillantottam a Rallye világába, ami óriási ösztönzést adott. Egyrészt a fiatalos PSZA csapat mérnök legényei mindig mindent fejleszteni akartak, ami magával húzott engem is. A kudarcok miatt senki nem hibáztatja a másikat, sőt egyre nagyobb a bizalom. Ugyanakkor kívülről kaptam a hátam mögött negatív kritikát is másoktól a munkámmal kapcsolatban, ami még jobban feltüzelt. Ugyanakkor mérnöki szemmel kihívásként tekintek a motorra, hiszen némelyik gyári R2 versenymotor kisebb teljesítményű, mint Arnie-é most.

Lada VFTS motorMás motor projektekre is felkértek az utóbbi időben: Tavalyi évben Nagy Gábor – Trescsik Ákos ORC-ben futó autójában láthattuk az egyik nyolcszelepes Lada motoromat. Idén egy másik klasszik motor külföldre került, míg egy készülőben lévő harmadik a rallye3 osztályban fog menni. Közben Arnie Honda K20 motorja is lassan révbe ér, és egy Nissan motor felkérés is kilátásban van. Továbbá egy tucat tizenhatszelepes Lada motor várja a raktárban még, hogy versenymotor váljon belőle.

Aki szeretné személyesen is szemügyre venni a motorteret, hol láthatja legközelebb a gépet?

Amint lehetőség adódik, szeretnénk elindulni a legközelebbi hazai rallye versenyen. Bárkit szívesen látunk a szervizparkban verseny előtt vagy után.

Bízunk benne hogy mostmár tényleg nem kell sokat várni hogy újra láthassunk egy jó rallyt, és ne feledjétek ha felkeresitek a PSZA sátrat a szervízparkban akkor élőben is megnézhetitek a Papp Arni féle kockában működő éppen aktuális Kormos Ádi motort!

Ha szeretnétek többet is megtudni a témával kapcsolatban látogassatok el Ádám weboldalára:

PSZA motorsport logo